Skip links

قالب های تزریق دو رنگ

قالب گیری تزریقی دو رنگ فرآیندی است که از دو رنگ پلاستیک برای ایجاد یک فرم واحد استفاده می کند. این دو رنگ معمولاً در زمان‌های مختلف به قالب تزریق می‌شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برای رسیدن به اثر مطلوب با هم ترکیب شوند.

دو نوع مواد پلاستیکی بر روی یک دستگاه قالب گیری تزریقی قالب گیری می شوند و به دو حفره قالب تقسیم می شوند، دستگاه های قالب گیری تزریقی مجهز به دو واحد تزریق هستند، اما محصول فقط یک بار از قالب خارج می شود.

پس از اینکه محصول از یک قالب خارج شد، برای قالب گیری تزریقی دوم در قالب دیگری قرار می گیرد. به طور کلی به این نوع فرآیند قالب‌گیری، قالب‌گیری تزریقی دوگانه نیز گفته می‌شود که معمولاً توسط مجموعه‌ای از قالب‌ها تکمیل می‌شود و نیاز به دستگاه قالب‌گیری تزریقی دو رنگ خاص دارد.

در برخی موارد امکان تزریق یک رنگ و سپس رنگ دیگر به همان حفره وجود دارد. می توان از آن برای تولید محصولات متنوعی از جمله اسباب بازی، لوازم خانگی و قطعات خودرو استفاده کرد. این فرآیند نسبتاً ساده و کارآمد است و انعطاف پذیری زیادی از نظر طراحی فراهم می کند.

مزایای استفاده از قالب گیری تزریقی دو رنگ

قالب گیری تزریقی دو رنگ فرآیند تزریق دو پلاستیک رنگی مختلف به یک قطعه است. از این فرآیند می توان برای تولید قطعات با رنگ های متعدد یا قطعات با گرادیان رنگ استفاده کرد.

قالب‌گیری دو رنگ همچنین مزایای زیادی نسبت به فرآیندهای چاپ اسپری سنتی یا چاپ بریده دارد، از جمله افزایش سرعت تولید، زیبایی‌شناسی بهبود یافته، و عملکرد بهبود یافته. برای کاربردهایی که به چندین رنگ یا گرادیان رنگ نیاز دارند، قالب‌گیری تزریقی مخلوط رنگ دوگانه راه‌حل ایده‌آلی است.

چگونه می توان

قالب گیری تزریقی دو رنگ فرآیندی است که امکان استفاده از دو رنگ مختلف پلاستیک را در یک قطعه قالب گیری می دهد. این را می توان با استفاده از دو قالب تزریق مستقل که هر کدام رنگ پلاستیک خود را دارند یا با استفاده از یک قالب با دو نقطه تزریق که هر یک پلاستیک رنگی متفاوت را به هم متصل می کند، به دست آورد.

قالب گیری تزریقی دو رنگ می تواند یک روش موثر برای ایجاد جلوه های زیبایی شناختی یا کاربردی باشد که با یک رنگ نمی توان به دست آورد. برای دستیابی به بهترین نتایج، باید به طراحی قطعات قالب‌گیری شده، ویژگی‌های پلاستیک انتخاب شده و خود فرآیند قالب‌گیری تزریقی توجه شود.

با برنامه ریزی و اجرای دقیق، قالب گیری تزریقی دو رنگ می تواند راهی موثر برای ایجاد قطعات منحصر به فرد و چشم نواز باشد.

عواملی که در انتخاب رنگ برای قالب گیری تزریقی دو شات باید در نظر گرفته شوند

اول، ظاهر نهایی محصول و اینکه چه رنگی بهترین مکمل آن است را در نظر بگیرید. دوم، فرآیند تولید و اینکه چه رنگ‌هایی با مواد انتخابی و تکنیک‌های ساخت بهتر عمل می‌کنند را در نظر بگیرید. سوم، استفاده نهایی از محصول و اینکه چه رنگی بادوام ترین و تمیز کردن آن آسان است را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن همه این عوامل، می توانید رنگ مناسبی را برای پروژه خود انتخاب کنید و محصولی بسازید که ظاهری زیبا داشته باشد و عملکرد بهتری داشته باشد.

مزایای قالب گیری تزریقی دو رنگ

در مقایسه با قالب گیری تزریقی سنتی، فرآیند قالب گیری تزریقی دو ماده دارای مزایای زیر است:

  1. مواد مذاب هسته می تواند از مواد با ویسکوزیته کم برای کاهش فشار تزریق استفاده کند.
  2. با توجه به حفاظت از محیط زیست، می توان از مواد ثانویه بازیافتی برای مواد هسته استفاده کرد.
  3. با توجه به ویژگی های مختلف استفاده، مانند مواد قشر به پایان رسید ضخیم با استفاده از مواد نرم، مواد هسته ای با استفاده از مواد سخت یا مواد هسته می توانید از پلاستیک فوم برای کاهش وزن استفاده کنید.
  4. برای کاهش هزینه ها می توان از مواد هسته ای با کیفیت پایین تر استفاده کرد.
  5. مواد کورتکس یا مواد هسته را می توان با خواص سطحی گران قیمت و ویژه مانند تداخل الکترومغناطیسی، رسانایی بالا و سایر مواد برای افزایش عملکرد محصول استفاده کرد.
  6. ترکیب مناسب مواد قشر و مواد هسته می تواند تنش باقیمانده محصولات قالب گیری را کاهش دهد و استحکام مکانیکی یا خواص سطحی محصولات را افزایش دهد.
  7. محصولات مرمری تولید کنید.

نکات کلیدی طراحی قالب تزریق دو رنگ

قسمت تشکیل دهنده

قسمت تشکیل دهنده قالب تزریق دو رنگ مانند قالب تزریق عمومی است، اما تفاوت آن در این است که پانچ قالب تزریقی باید در دو حالت دونواخت باشد و قالب مقعر باید به خوبی با قالب تزریق شود. دو مشت به طور کلی، این نوع قالب گیری قطعات پلاستیکی کوچکتر است.

مکانیزم قالب گیری

مکانیسم قالب گیری در دستگاه تزریق اولیه کار نخواهد کرد زیرا قطعات پلاستیکی دو رنگ را تنها پس از تزریق دوم می توان قالب زد. برای دستگاه قالب گیری تزریقی دوار افقی، می توان از مکانیزم جهش دستگاه جهش استفاده کرد، در حالی که برای دستگاه قالب گیری تزریق چرخشی عمودی، مکانیسم تخلیه دستگاه قالب گیری تزریق معمولی قابل استفاده نیست، بنابراین مکانیسم تخلیه هیدرولیک را می توان بر روی آن تنظیم کرد.

سیستم ریختن

از آنجا که یک قالب تزریق دو شات است، سیستم ریختن به یک سیستم تزریق و دو سیستم تزریق تقسیم می شود که به ترتیب از دو دستگاه قالب گیری تزریقی می آیند.

روش Die body

از آنجایی که روش قالب گیری تزریقی دو رنگ خاص است، نیاز به همکاری و هماهنگی با یکدیگر دارد، بنابراین اندازه و دقت دو دستگاه هدایت قالب باید هماهنگ باشد.

برای دستگاه قالب گیری تزریقی دوار افقی، ارتفاع بسته شدن قالب باید یکسان باشد، مرکز دو مجموعه قالب باید در شعاع چرخش یکسان و اختلاف 180 درجه باشد و برای دستگاه قالب گیری تزریقی چرخشی عمودی، دو مجموعه قالب باید در یک محور باشند.

مقایسه فرآیند دو رنگ و فرآیند قالب گیری تزریقی

قالب گیری تزریقی دو رنگ یک فرآیند تولید تخصصی است که محصولاتی با دو رنگ متفاوت ایجاد می کند. این کار با تزریق دو نوع پلاستیک مختلف در قالب انجام می شود، جایی که آنها با هم ترکیب می شوند و یک قطعه واحد را تشکیل می دهند.

قالب گیری تزریقی یک فرآیند تولید همه کاره است که می توان از آن برای ساخت انواع محصولات، از جمله قطعات خودرو گرفته تا تجهیزات پزشکی استفاده کرد.

 

فرآیند قالب گیری تزریقی دو رنگ دارای چندین مزیت نسبت به فرآیندهای قالب گیری تزریقی سنتی است، از جمله توانایی ایجاد محصولات با رنگ ها و تن های متنوع. قالب‌گیری تزریقی دو رنگ نیز می‌تواند محصولاتی با بافت‌های مختلف ایجاد کند که می‌تواند ظاهر و حسی منحصر به فرد به محصولات بدهد.

در نهایت، فرآیند قالب‌گیری تزریقی دو رنگ معمولاً سریع‌تر و ارزان‌تر از قالب‌گیری تزریقی معمولی است. بنابراین، برای تولیدکنندگانی که به دنبال راهی کارآمد و مقرون به صرفه برای تولید محصولات با کیفیت هستند، انتخاب خوبی است.

توسعه و کاربردهای قالب گیری تزریقی دو رنگ

از ویژگی ها و کاربرد قالب گیری تزریقی چند رنگ و قالب گیری تزریقی دو ماده می توان دریافت که در آینده به تدریج جایگزین فرآیند قالب گیری تزریقی سنتی خواهد شد.

فناوری نوآورانه قالب‌گیری تزریقی نه تنها دقت فرآیند قالب‌گیری تزریقی را بهبود می‌بخشد، بلکه فناوری فرآیند دشوار را نیز فراهم می‌کند و دامنه زمینه فرآیند قالب‌گیری تزریقی را گسترش می‌دهد. تجهیزات و فرآیندهای تزریق نوآورانه برای پاسخگویی به نیازهای محصولات متنوع، با کیفیت بالا و ارزش افزوده بالا.

قالب‌گیری تزریقی دو رنگ در حال حاضر به طور گسترده در محصولات الکترونیکی، ابزارهای برقی، محصولات پزشکی، لوازم خانگی، اسباب‌بازی‌ها و تقریباً تمام زمینه‌های پلاستیکی، تولید قالب‌های دو رنگ و قالب‌گیری و دستگاه‌های قالب‌گیری تزریقی دو رنگ استفاده می‌شود. و تحقیق و توسعه مواد خام قالب گیری تزریقی دو رنگ نیز توسعه سریعی داشته است.

آینده قالب گیری تزریقی دو رنگ

قالب‌گیری تزریقی دو رنگ فرآیندی است که اجازه می‌دهد دو رنگ مختلف پلاستیک به یک قالب تزریق شود. این می تواند برای ایجاد محصولات با دو رنگ مختلف یا محصولات با دو ماده متفاوت استفاده شود.

قالب گیری تزریقی دو رنگ فرآیند نسبتا جدیدی است که هنوز در حال توسعه است و پتانسیل ایجاد انقلابی در روش ساخت محصولات را دارد. کاربردهای بالقوه زیادی برای این فناوری وجود دارد و احتمالاً در آینده شاهد موارد بیشتری از آن خواهیم بود.

Leave a comment

کاوش
بکشید