Skip links

چرا پرینت سه بعدی نمی تواند به طور کامل جایگزین قالب گیری تزریقی شود؟

پرینت سه بعدی چیست؟

پرینت سه بعدی که به آن تولید افزودنی نیز می گویند، راهی برای ساختن اشیا با ساخت لایه به لایه آنهاست. این مانند ساختن خانه ای از آجر لگو است، اما به جای استفاده از دستان شما، یک دستگاه تمام کارها را انجام می دهد. دستگاه یک فایل کامپیوتری را می‌خواند که به آن می‌گوید چه کاری انجام دهد، و سپس چیزی را که می‌خواهید از پلاستیک، فلز یا مواد دیگر می‌سازد. یکی از بهترین چیزها در مورد پرینت سه بعدی این است که می توانید چیزهایی بسازید که ساخت آنها واقعاً سخت یا حتی غیرممکن است با انواع دیگر ماشین ها. این بدان معنی است که شما می توانید انواع چیزهای جدیدی را که قبلاً نمی توانستید بسازید بسازید. شما همچنین می توانید چیزها را واقعاً سریع و ارزان بسازید، زیرا لازم نیست پول زیادی برای ساخت یک ابزار یا قالب خاص خرج کنید.

قالب گیری تزریقی چیست؟

قالب‌گیری تزریقی روشی است که در آن مقداری مواد را گرم می‌کنید، ذوب می‌کنید و سپس در قالب می‌ریزید. شما این کار را با فشار زیاد به داخل آن انجام می دهید. سپس می گذارید خنک شود و سفت شود. وقتی این کار تمام شد، یک چیز دارید. این یک راه خوب برای ساختن بسیاری از چیزهایی است که ساختن آنها سخت است. این یکی از راه هایی است که ما چیزها را می سازیم. بنابراین، نحوه کار قالب‌گیری تزریقی به این صورت است: شما گلوله‌های پلاستیکی را ذوب می‌کنید و سپس آنها را تحت فشار بالا در قالب می‌ریزید. قالب به شکل چیزی است که می خواهید بسازید. همانطور که پلاستیک سرد و سفت می شود، شکل قالب را به خود می گیرد و سپس قسمت را بیرون می آورید. چیزهای خوب در مورد قالب گیری تزریقی این است که کارآمد است و می توانید چیزهای زیادی بسازید. پس از پرداخت هزینه قالب، هزینه ساخت هر قسمت بسیار کم است، به خصوص اگر تعداد زیادی از آنها را بسازید. به علاوه، می توانید انواع شکل ها را با انواع پلاستیک درست کنید.

مزایای قالب گیری تزریقی

قالب‌گیری تزریقی به دلیل کارایی بی‌نظیر خود در تولید انبوه معروف است و راهی سریع، ثابت و مقرون‌به‌صرفه برای ساخت محصولات خود به شما می‌دهد. این برای ساخت قطعات با اشکال پیچیده عالی است، و دقت و قوام را در هنگام ساخت قطعات زیادی حفظ می کند. همچنین می توانید از مواد و رنگ های مختلف زیادی برای رفع نیازهای صنایع مختلف استفاده کنید.

مناسب برای تولید محصولات پیچیده و دقیق

یکی از مزایای اصلی قالب‌گیری تزریق پلاستیک این است که طراحی قطعات و مجموعه‌های دقیق پلاستیکی پیچیده آسان است. قالب‌گیری تزریقی در مقایسه با سایر فناوری‌ها تحمل‌های بسیار کمی دارد. به همین دلیل است که به طور گسترده در تولید قطعات خودرو نیز استفاده می شود.

از بین مواد مختلف آزادانه انتخاب کنید

مواد پلاستیکی زیادی وجود دارد که می توان در فرآیند قالب گیری تزریق پلاستیک استفاده کرد. موادی مانند پلاستیک های ضد الکتریسیته ساکن، لاستیک های ترموپلاستیک، پلاستیک های مقاوم در برابر مواد شیمیایی و مواد زیست کمپوست پذیر وجود دارند که در رنگ های تطبیق یا مستربچ وجود دارند.

فرآیندهای خودکار که هزینه های تولید را کاهش می دهد

قالب گیری تزریقی یک فرآیند خودکار است. در واقع اکثر فرآیندهای قالب گیری تزریقی با استفاده از ماشین ها و ربات ها انجام می شود. از آنجایی که اتوماسیون هزینه های تولید را کاهش می دهد، هزینه های سربار نیز کاهش می یابد. علاوه بر این، با کاهش نیروی کار، هزینه کلی تولید محصول نیز کاهش می یابد.

روش های تولید بسیار کارآمد

هنگامی که قالب تزریق مطابق با مشخصات ارائه شده توسط مشتری طراحی شد و دستگاه قالب گیری تزریقی از قبل برنامه ریزی شد، فرآیند قالب گیری واقعی مورد استفاده برای تولید قطعه بسیار سریع می شود. بنابراین، یک قالب می تواند محصولات بیشتری تولید کند. بهره وری بالا باعث می شود قالب گیری تزریق پلاستیک کارآمد و مقرون به صرفه باشد.

ضایعات کمتری تولید کنید و سبز باشید

برای قالب گیری تزریقی، ضریب تکرارپذیری قطعه بسیار بالاست. حتی اسپروها و رانرها (یعنی قطعات پلاستیکی باقیمانده ایجاد شده توسط پلاستیک تونل که از آن به قالب واقعی می رسند) می توانند برای استفاده مجدد از مواد دوباره آسیاب شوند.

معایب پرینت سه بعدی

چاپ سه بعدی که به عنوان تولید افزودنی نیز شناخته می شود، طرز فکر ما را در مورد طراحی و تولید تغییر داده است. در حالی که انعطاف پذیری و سفارشی سازی بی نظیری را ارائه می دهد، محدودیت هایی نیز دارد. این فرآیند به طور کلی کندتر از روش های تولید سنتی است، و آن را برای تولید با حجم بالا کمتر مناسب می کند.

به اندازه کافی قوی نیست

در مقایسه با مواد تولید سنتی، بیشتر مواد پرینت سه بعدی فعلی به اندازه کافی قوی نیستند. اگرچه برخی از مواد با استحکام بالا و مقاوم در برابر سایش ساخته شده اند، اما هنوز به اندازه فلز قوی نیستند. این برخی از برنامه هایی را که باید واقعا قوی باشند محدود می کند.

سرعت تولید نسبتاً پایین است

در مقایسه با فرآیندهای تولید سنتی، چاپ سه بعدی کند است. چاپ اقلام بزرگ زمان زیادی می برد زیرا چاپ سه بعدی همه چیز را لایه به لایه می سازد. اگرچه مردم سعی کرده‌اند پرینت سه بعدی را سریع‌تر انجام دهند، اما هنوز نمی‌تواند با سرعت‌های تولید سنتی رقابت کند.

مواد گران هستند

در حال حاضر، مواد مورد استفاده در پرینت سه بعدی گران هستند. برخی از مواد ویژه برای پرینت سه بعدی واقعا گران هستند. این امر استفاده از پرینت سه بعدی را برای کارهای بزرگ سخت می کند، به خصوص زمانی که هزینه مواد بیشتر از تولید سنتی باشد.

تشخیص نقص یک مشکل است

به دلیل کنترل پیچیده فرآیند تولید پرینت سه بعدی، که از فرآیندهای تولید لایه ای و تولید لایه به لایه استفاده می کند، کیفیت اتصالات بین لایه ها نمی تواند به اندازه قطعات آهنگری دقیق یکنواخت باشد. فناوری پرینت سه بعدی با اصول شکل دهی ذاتی آن محدود شده است.قطعات ساخته شده با فناوری پرینت سه بعدی، به ویژه قطعات فلزی، دارای عیوب ساخت داخلی هستند که عمدتاً شامل حفره ها، ریز ترک ها، ذوب ضعیف و سایر عیوب است. اندازه این عیوب عموماً کمتر از 20 میکرومتر، کمتر از آستانه روش‌های آزمایش غیر مخرب عمومی است و این عیوب منبع شروع ترک هستند که به طور جدی بر عملکرد خستگی سازه تأثیر می‌گذارند.

مشکل در کنترل دقیق

در فرآیند پرینت سه بعدی، از نرم افزار و سخت افزار خود تجهیزات گرفته تا مواد شکل دهی و فرآیندهای شکل دهی، عوامل متعددی بر کیفیت پردازش در هر لینک تاثیر می گذارد. تمرین مهندسی نشان می‌دهد که عوامل کلیدی مؤثر بر دقت چاپ سه بعدی، کنترل مکانیکی، پردازش داده‌های مدل، ویژگی‌های مواد و کنترل پارامترهای تشکیل‌دهنده است. این عوامل میزان مواد اضافه شده، اندازه واحد چاپ سه بعدی و دقت حرکت سیستم را کنترل می کنند که دقت قطعه را در جهت انباشتگی و حداقل قابلیت ساخت ویژگی قطعه را تعیین می کند.بهبود دقت چاپ سه بعدی مستلزم کاهش مقدار مواد اضافه شده، کنترل اندازه واحد چاپ سه بعدی و بهبود دقت حرکت سیستم است. با این حال، بهبود بیشتر این قابلیت ها در تحقیقات کوتاه مدت دشوار است.

وقتی صحبت از انتخاب بین چاپ سه بعدی و قالب گیری تزریقی می شود، باید چند نکته را در نظر گرفت. اینها شامل توان عملیاتی، پیچیدگی طراحی، هزینه و کاربرد مورد نظر است. چاپ سه بعدی عالی است زیرا فوق العاده انعطاف پذیر است. می توانید از آن برای نمونه سازی سریع، سفارشی سازی و ایجاد طرح های پیچیده استفاده کنید. برای تولید کم حجم، به خصوص زمانی که به قطعات منحصر به فرد یا پیچیده نیاز دارید، عالی است.

از طرف دیگر، قالب گیری تزریقی برای تولید در حجم بالا عالی است. مقرون به صرفه، دقیق و سازگار است. این راهی است که می توانید در زمانی که نیاز دارید تعداد زیادی از همان قسمت ها را بسازید. به خصوص زمانی که به قطعات قوی و بادوام نیاز دارید خوب است. بنابراین، وقتی صحبت از چاپ سه بعدی در مقابل قالب گیری تزریقی می شود، هر کدام مزایای خاص خود را دارند. شما باید به پروژه خود نگاه کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب است.

Leave a comment

کاوش
بکشید